Vormgeven in Tinkercad!

Logo Tinkercad

Logo Tinkercad

App Kids Studio leert kinderen vormgeven in Tinkercad. De kinderen leren een model maken met het 3D programma TinkerCad. Ze leren met dit on-line computerprogramma  hoe ze een voorwerp kunnen maken. Een account is gratis. De leerlingen leren in de eerste les hoe het programma werkt.

Doelgroep: Leerlingen in groep 6, 7 en 8

Workshop: Kinderen leren vormgeven in 3D in Tinkercad

Leerdoelen:

  • Kinderen leren vormgeven in 3D
  • Kinderen ontwikkelen ruimtelijk inzicht
  • Kinderen leren oplossingsgericht denken
  • Kinderen leren hoe je een 3D object maakt

Leermiddelen: Computer en lesmateriaal

Duur: 1,5 a 2 uur

Locatie: Op de school

Tinkercad kent een aantal basisvormen die je kunt combineren. De kinderen leren de basisvormen herkennen, zoals een rechthoek, een piramide en een cylinder. Ze leren hoe ze een vorm op het werkblok kunnen slepen en hoe ze dit van alle kanten kunnen bekijken. Tevens leren ze hoe ze deze vorm kunnen bewerken.

Een model in 3D

In de eerste workshop leren de kinderen een huis bouwen. TinkerCad heeft een aantal basisvormen waarmee je makkelijk een huis kan maken. Het is net als met de blokken uit de blokkendoos. Voor het bouwen van een huis heb je een rechthoek en een driehoek nodig. De vormen kunnen naar het werkblad worden gesleept. De rechthoek en de driehoek worden boven op elkaar geplaatst en gegroepeerd, zodat ze aan elkaar vast zitten. Vervolgens leren de kinderen hoe ze de afmetingen kunnen instellen. Ze leren hoe ze de lengte, breedte en hoogte van een rechthoek kunnen invoeren en wijzigen.

 

Vormgeven in Tinkercad

Jesper heeft een huis gebouwd in TinkerCad

 

Workshop 3D

Mikai heeft een Eiffeltoren gebouwd.

Workshop vormgeven in Tinkercad

In de workshop van App Kids Studio leren de kinderen naast een huis, ook een boot, een vuurtoren of zelfs een Eiffeltoren bouwen. De leerlingen gaan hierbij rekenen en ontwikkelen zo wiskundig inzicht. Tevens moeten ze vormen combineren en zo vergroten ze hun ruimtelijk inzicht. Als er een 3D printer aanwezig is, kunnen ze hun werk printen. Zo zien de kinderen gelijk het resultaat.

Nadat ze een aantal lessen hebben gevolgd zijn de kinderen in staat om hun eigen project te starten en zelf een model te maken. Het leuke hiervan is dat kinderen hun eigen creativiteit de vrije loop kunnen laten. Ze kunnen hun eigen idee uitwerken. Dit loopt uiteen van het maken van een duikboot tot het vormgeven van een vrachtwagen. Ze leren hoe ze hun eigen idee kunnen uitwerken op de computer. Het stimuleren van het creatief denken sluit tevens aan bij de 21e eeuwse vaardigheden.

Kerndoelen

De volgende kerndoelen worden ondersteund:

Kerndoel 23

De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 24

De leerlingen leren praktische en formele rekenkundige problemen op te lossen. Ze leren redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 25

De leerlingen leren hun aanpak bij het oplossen van rekenkundige problemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Kerndoel 32

De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Kerndoel 33

De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals lengte, breedte en hoogte.