Ozobot!

Logo Ozobot

De ozobot is een minirobot die je met kleurcodes kunt programmeren. Robots werken alleen goed als we ze op de juiste manier vertellen wat ze moeten doen. Dat noemen we programmeren. Zo werkt het ook met de Ozobot. Elke kleurcode heeft een betekenis. Als je het goed doet rijdt hij de door jou gekozen route op de plattegrond!

ozobot

Workshop Ozobot

Doelgroep: Leerlingen in groep 5, 6, 7 en 8

Workshop: Kinderen leren programmeren met de Ozobot

Leerdoelen:

  • Kinderen leren programmeren met de Ozobot
  • Kinderen leren oplossingsgericht denken
  • Kinderen leren hoe je een robot kunt aansturen

Leermiddelen: Computer, ozobot en lesmateriaal

Duur: 1,5 a 2 uur

Locatie: Op de school

Lijnen en kleuren

De ozobot kan dus geprogrammeerd worden door middel van kleuren en lijnen. De robot volgt de lijn en voert de commando’s uit die bij de kleur horen. Elke kleur is een actie. Met een zwarte stift maak je een lijn op papier. Met de kleuren blauw, groen en rood maak je codes op de getekende lijn die je robot ziet en zo bepaalde acties uitvoert. Blauw-rood-blauw betekent bijvoorbeeld: keer om! En als de Ozobot over een rode lijn gaat kleurt hij rood, bij groen groen enz. Ozobot volgt niet alleen een lijn op papier, maar ook op een tablet.

 

Ozobot lijnen en kleuren

Ozobot lijnen en kleuren

Programmeren

Het lijkt misschien heel moeilijk: Ozobot programmeren met echte codetaal! Maar met de gratis online programmeertool is het allemaal heel eenvoudig. Sleep blokjes aan elkaar en maak zo je code. Als je klaar bent zet je Ozobot tegen je scherm en laad je je code in. Het scherm knippert kleuren en Ozobot herkent de code. 

We moeten de robot nauwkeurig en precies aansturen, want anders begrijpt deze robot het verkeerd en gaat het mis. Dit is niet alleen met Ozobot zo, maar met alle robots en computers! Zien hoe het precies werkt? Bekijk het filmpje hieronder!

Kerndoelen

De volgende kerndoelen worden ondersteund:

Kerndoel 23

De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 24

De leerlingen leren praktische en formele rekenkundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 25

De leerlingen leren hun aanpak bij het oplossen van rekenkundige problemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Kerndoel 32

De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Kerndoel 33

De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten.